Mania metek i kult marki

Dziś chciałam Wam przybliżyć fragment książki Claudii Piras “LADY Kobieta elegancka”. Jest to pozycja obowiązkowa nie tylko dla osób, które interesują się modą luksusową, lecz dla każdej kobiety, która chce wyglądać i czuć się dobrze. Zapraszam do lektury – mania metek i kult marki.

Metki od słynnych projektantów? Dyktatorzy trendów? Wschodzące marki? Prawdziwej damy zwykle takie rzeczy nie obchodzą. Jest raczej konserwatywna w kwestii gustu – konserwatywna w pozytywnym znaczeniu. Obstawia przy staroświeckich pojęciach jakości i perfekcyjnego wykończenia, najwyższej klasy tkaniny i ponadczasowego wzoru.
Byle jaka bluzka kosztująca majątek tylko dlatego, że jest markowa, zdecydowanie powinna zostać ignorowana. Mądra kobieta robi zakupy w wielu miejscach zarówno tych drogich, jak i tańszych.


Ale szykowne kobiety także miewają kultowe marki. Oczywiście różnią się one w zależności od osobistych preferencji, ale niektóre bez wątpienia przerastają wszystkie inne. Wśród tych magicznych gwarantów piękna i ekskluzywności znajdziemy takie firmy jak Chanel czy Hermes.


Co zapewnia marce status kultowej? Zwykle na stworzenie takiego wizerunku składa się kilka czynników, między innymi:

  • długa i nieprzerwanie zwycięska historia sukcesów w danej firmy,
  • fakt że obsługuje pokolenia bogatych i eleganckich klientek,
  • pewien nowatorski duch odzwierciedlony w innowacjach typowych dla danej marki,
  • w końcu bezbłędnie rozpoznawalne logo, podtrzymywane w świadomości klientów za pomocą umiejętnego promowania wizerunku firmy.


Nierzadko tym właśnie domom mody udało się wprowadzić model, który w jakiś sposób uzyskał miano kultowego i w ten sposób obdarzył resztę kolekcji szczególną aurą. Rozpoznajemy takie produkty jako autentyczne, odkrywcze i oryginalne w swojej kategorii, i tak wzorem jedwabnej chustki jest chusta Hermes, archetypem dwukolorowych damskich butów są pantofle Chanel, kwintesencją wiecznego pierścionka pozostaje Trinity Cartier, wszystkie koszulki polo wywodzą się od firmy Lacoste, archetyp nieprzemakalnej impregnowanej kurtki stworzyła firma Barbour, prawdziwe oryginalne jeansy to Levi’s 501 i tak dalej.


Warto zauważyć, że niewiele z tych kultowych przedmiotów jest łączonych z podstawową marką firmy. Cała renoma produktów firmy Lacoste bazuje na jednej prostej bawełnianej koszulce z piki, dzięki której mistrz tenisa Rene Lacoste zrewolucjonizował produkcję odzieży sportowej. W przypadku legendarnego jubilera Cartier, to właśnie ponadczasowe wzory biżuterii uczyniły tę markę nieśmiertelną, a nie wprowadzone później poboczne produkty takie jak chustki, notesy, długopisy i perfumy.


Największą chlubą marki Gucci, pierwotnie znanej z wyrobów rymarskich i kaletniczych, są wciąż wyroby skórzane, takie jak niesznurowane mokasyny z wędzidełkami, a nie zegarki czy konfekcja. Inne towary stają się sławne niezależnie od oryginalnej marki, dystansując się od wizerunku macierzystej firmy poprzez zmianę wyglądu. Prada początkowo była znana jako mediolański producent luksusowych torebek i nadal z nich słynie, ale teraz uznaje się ją również za wynalazcę czarnego nylonowego plecaka.


Inny przykład to Coco Chanel, która wcale nie zaczynała od produkcji perfum, a Chanel No.5T to obecnie jeden z najbardziej znanych zapachów na świecie.


Poszukiwane marki są drogie, drogie marki są poszukiwane. Luksusowe, markowe produkty są często podrabiane, a tanie imitacje zalewają rynek od lat. Z punktu widzenia firmy, podróbki z jednej strony stanowią dowód wysokiego prestiżu marki, jej potężnego wpływu na modę oraz dużego zapotrzebowania. Z drugiej strony piractwo pociąga za sobą nieuchronne straty finansowe i dyskredytuje wizerunek firmy poprzez rozpowszechnianie gorszych jakościowo imitacji.


Coco Chanel wiedziała, że jest nieustannie kopiowana, ale zupełnie jej to nie przeszkadzało. Przeciwnie stanowiło to dla niej dowód sukcesu. Natomiast Louis Vuitton nie mógł znieść kopiowania swoich modeli i był pierwszym, który wprowadził wyraźne logo na swoich produktach. Wiele nieudolnych podróbek świadczy o tym, jak trudno jest dobrze skopiować monogram LV. Tylko artykuł oryginalny ma magiczną aurę przedmiotu kultowego, w przypadku każdej kultowej marki można założyć że przyciągnie ona niektóre kobiety. 

Powyższy fragment pochodzi z książki “LADY Kobieta elegancka” – rozdział Mania metek i kult marki.

Nasze organizery do torebek luksusowych znajdziesz tutaj: https://simplepattern.pl/sklep/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.